lördag 12 november 2016

Ännu ett uppnosigt porträtt


När jag träffade xxxx och han bar stadsbudsmössa nr 14

Din stadsbudsmössa tycks en aning stor
och ner på näsan skulle den nog glida,
om inte öronen stod ut så vida;
tacka din far för det eller din mor!

I nattmössa finns det en del som tror
att dikt ska skrivas, det vill jag bestrida!
Nej, rim blir skönast om man dem får smida
i stadsbudsmössa, fråga broder Tor!

Du har fått nummer fjorton, det beror
nog på att du sonetter gott kan lida.
Själv skriver jag ju såna, sent och tida
om varjehanda, inte blott amour.

Förlåt en fråga: har du rimmat fjorton
som jag i nödfall någon gång på stortån?


Dikten finns i min senaste bok Poetiska porträtt – i svartvitt med sonett.
Ytterligare upplysningar på prosa om både poeten och stadsbudskåren 
finns i boken, tillsammans med en stor, sällan visad bild på poeten. Köp
boken eller be ditt bibliotek ta hem den, helst i pappersform.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar